woensdag 30 augustus 2017

Een jurkje om de zomer af te sluiten


Wie kan naaien probeert zoveel mogelijk zelf te maken. Je ziet iets hangen in de winkel en je denkt, dat kan ik ook. Soms zie je iets hangen in de winkel en denk je, dat kan ik niet zelf. Kopen dan maar. Maar soms zie je iets hangen in de winkel en je denkt, hè dat zou ik ook kunnen, maar daar bestaat nog geen patroontje van, of toch niet dat ik weet.
Ik kom de 3 gevallen geregeld tegen. Maar dit blogbericht gaat over het laatste geval.
Vorig jaar kwam ik zo een kleedje tegen, een soldeke, mooi stofje, supermodelletje en het kind stond er prachtig mee. Met hartzeer besefte ik dat het dit jaar helaas te klein is. Ok, mini-snoesje zal het ooit wel nog kunnen dragen, maar zolang wou ik niet wachten.
Ik bekeek het kleedje eens goed en ging aan de slag. Met mijn meetlint, meetlat, potlood en patroonpapier probeerde ik het kleedje zo goed mogelijk uit te tekenen in de maat dat ze nu draagt. 



Ik heb nog nooit een patroon uitgetekend, maar spannend was het zeker.
Eigenlijk ging het vrij vlot als ik het achteraf bekijk. Dit kleedje is mijn tweede versie. Nadat de eerste versie in elkaar zat en ik het kon passen bij de dochter, zag ik dat het patroon nog enkele aanpassingen nodig had. Zo gezegd zo gedaan. De tweede versie zit al heel wat beter.
Ideaal voor de zomerse dagen! (met andere woorden, ze heeft hem al 2 keer gedragen 😉).



Wat handig zo twee zakken om jouw handen in te steken!






Jullie vragen zich misschien af wat ik allemaal nodig had om dit kleedje te maken? 
- een rekbaar stofje
- bijpassend trouw
-elastiek
- garen


Uit de stof haalde ik een voor- en achterpand voor het bovenstuk. Ook een borstzakje mocht niet ontbreken.



De elastiek werkte ik in op het rugpand. Zo geeft het geheel wat mee bij het aandoen van dit kleedje.




En zo ben ik weer heel tevreden dat ik mijn grenzen heb verlegd!



Stof: Modecoupon
Patroon: gebaseerd op een bestaand kleedje, maar wel zelf uitgetekend.
Touw: Stof en Co (dat jammer genoeg niet meer bestaan)



Bedankt voor jullie bezoekje!
Volg via Facebook, Bloglovin'of Instagram



3 opmerkingen:

  1. Leuk gedaan, heeft wat weg van de "Miss Madeline" van Mind the whale, misschien komt er nog wel een na-zomerse dag waarop ze deze kan dragen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! T is inderdaad niet zo'n zomer geweest om heel veel zonnekleedjes te dragen...

    BeantwoordenVerwijderen