zaterdag 22 april 2017

Haarspeldenmap tutorial

Wij hebben al een tijdje zo een haarspeldenmapje in huis.
Hier schreef ik er al een blogpost over.
Superhandig! 
Een mooi overzicht van elk speldje in jouw bezit. 
In enkele seconden kies je eentje uit dat perfect bij de outfit van de kindjes past.

Ik had vakantie, dus een beetje extra tijd voor mezelf en dacht waarom maak ik geen tutorial van dit handig hebbedingetje. Iedereen die een beetje kan naaien heeft hem zo in elkaar.



Wat heb je nodig?
- Style-vil (volumevoering)
- Stof katoen met print
- Stof katoen effen
-Drukknopen
-Lint

Waar moet je op letten? 
! Zorg ervoor dat de linten breed genoeg zijn (min.1,5cm) zo hebben de haarspelden voldoende ruimte om vast te klikken.
! Zorg ervoor dat de linten niet te glad zijn. Neem bij voorkeur linten met een ribbel in. De haarspeldjes blijven hierdoor beter zitten. 


Stap 1:
Knip een stuk style-vil uit van 24x37cm
Knip daarna de stukken stof uit. 
Voorzie 0,5cm naadwaarde aan de boven-, onder- en linkerzijde. 
Aan de rechterzijde voorzie je 1cm extra.



Stap 2:
Maak de linten vast op 
4,5cm - 10,5cm - 17,5cm - 23,5cm
Tussen de middelste linten wordt een extra cm vrijgehouden om het mapje te kunnen plooien. 
Ik koos ervoor om wonderclips te gebruiken. Maar je kan ze ook gewoon vastspelden.



Stap 3:
Leg de stoffen met de goeie kanten op elkaar. Dat wil zeggen met de linten in het midden.
En stik de boven- linker- en onderzijde vast. De rechterzijde laat je open om als keergat te gebruiken.
Verstevig de linten door er extra overheen te stikken.



Stap 4:
Knip de hoekjes schuin af en keer het geheel door het keergat.




Stap 5:
Schuif de style-vil tussen de stoffen.




Stap 6:
Vouw de overgebleven stof  van het keergat naar binnen en zet vast.
Ik deed het terug met wonderclips maar ook dit kan perfect met speldjes.


Let erop dat jouw draad bij de kleur van het haarspeldenmapje past.
In mijn geval nam ik oranje onderdraad voor de binnenzijde van mijn mapje en wit als bovendraad.



Zo is elke zijde van het mapje afgewerkt met een bijpassende kleur.


Stap 7:
Voorzie nu leuke drukknopjes.
Zoom gerust even in op de foto waar het mapje open ligt. 
Dan weet je zeker of je jouw knopen juist inzet.





Ik ben stapelgek op deze mapjes en maakte het wel 10 keer.
😀











Stof vosje: Modecoupon
Andere stofjes: Modecoupon, Veritas, Sublim, Stof en co
Style-vil: Modecoupon
Lint: AVA
Drukknoopjes: De banier



Volg mij via Facebook, Bloglovin' of Instagram

8 opmerkingen:

  1. Heel moo! Ik vrees dat mijn dochters wel honderd speldjes hebben, maar ik vind het een superleuk idee om te maken voor vb. jarige klasgenootjes. Heel erg bedankt voor de tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar je zou er van verschieten hoeveel speldjes in zo een mapje kunnen hoor ;)
      Natuurlijk ook ideaal als cadeau :)

      Verwijderen
  2. Wauw, zo tof!!! Ik ga er binnenkort een maken want we zijn hier altijd op zoek naar de vele speldjes... Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt leuk, zou hier ook wel een hulp zijn bij de haarspeldenchaos hier ten huize Flaflinko

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahan overal waar er meisjes zijn is er grote haarspeldenchaos :D

      Verwijderen
  4. Kei leuk idee!!merci! Zin om eentje te ruilen? Ik maak kettingen enz kijk eens op #tieneshandwerk

    BeantwoordenVerwijderen